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클로드 레비 스트로스 - [구조인류학] 3장~11장

순돌이 아빠^.^ 2013. 1. 20. 18:05

클로드 레비 스트로스, <구조인류학>, 종로서적, 1983



Claude Lévi-Strauss, [Structural Anthropology], 1963



제3장 언어와 사회 - 55
Language and the Analysis of Social Law - 55

언어와 사회 법칙 분석?

여성의 의상형의 변천에 관한 연구 중에서 크로버는 유행이라고 하는 정신의 무의식적 활동에 밀접하게 결부된 사회 현상을 고찰하였다. 우리가 어째서 어떤 형이 마음에 들고, 왜 어떤 형이 유행에 뒤떨어지는가를 의식하는 일이란 드물다. 그런데, 크로버는 얼핏 보아 자의적으로 보이는 이 변천이 실은 몇몇 법칙을 따르고 있다는 것을 제시했던 것이다. -58

Fashion actually is, in the highest degree, a phenomenon that depends on the unconscious activity of the mind. We rarely take note of why a particular style pleasures us or falls into disuse. Kroeber has demonstrated that this seemingly arbitrary evolution follows definite laws. - 59

패션은 정신의 무의식적 활동에 달려있다...어떤 스타일이 우리를 기쁘게 하고, 어떤 스타일이 사라지게 되는지...명백한(확실한, 특정한) 법칙에 따르고...

갖가지 혼인 규칙...이러한 규칙은 모두가 사회 집단 내에서의 여성의 순환을 확보하기 위한 수단 즉, 생물학적 기원을 갖는 혈족 관계의 체계를 인척(姻戚)이라고 하는 사회학적 체계로 바꾸어 놓기 위한 수단인 것이다. 이 작업 가설이 일단 세워졌으면 나머지는 n개의 그룹 사이에서 생각되는 교환의 온갖 형태를 수학적으로 연구하여 실존하는 사회에서 행하여지고 있는 혼인의 규칙을 거기서부터 연역(演繹)하면 된다. 동시에 가능한 사회에 대응하는 다른 혼인 규칙도 발견될 것이고 혼인 규칙의 기능, 그 작용 방법, 그 갖가지 형식 사이의 관계도 이해될 것이다. - 59
marriage regulations...so many different ways of insuring the circulation of women within the social group or of substituting the mechanism of a sociologically determined affinity for that of a biologically determined consanguinity. Proceeding from this hypothesis, it would only be necessary to make a mathematical study of every possible type of exchange between n partners to enable one almost automatically to arrive at every type of marriage rule actually operating in living societies and, eventually, to discover other rules that are merely possible; one would also understand their function and the relationship between each type and the others. - 60

여성과는 달리 언어는 말하지 않는다. 한편 여성은 기호인 동시에 기호를 산출하는 것이며, 그러한 것으로서의 여성을 상징하는 환찰의 상태로 환원될 수는 없다. - 61
For words do not speak, while women do; as producers of signs, women can never be reduced to the status of symbols or tokens. - 61

환찰->tokens, 표시?


제4장 언어학과 인류학
Linguistics and Anthropology

실제로 근친 상간의 금지라고 하는 보편적인 규칙 때문에 같은 아버지를 갖는 일가족만으로 친족의 기본 단위가 구성되는 일은 있을 수 없습니다. 그의 필연적 결과로서 두 가족 즉, 각각 같은 아버지를 가지는 두 개의 집단의 결합이 일어나는 셈입니다. - 71
incest prohibitions make it possible in all societies for the unit of kinship to consist of one family, it must always link two families, two consanguineous groups - 72

같은 아버지를 가지는 두 개의 집단 -> 두 혈족?


제5장 제3장, 제4장의 후기
Postscript to Chapters Ⅲ and Ⅳ

언어와 문화와의 관계를 바르게 규정하기 위하여는 두 가설을 동시에 배제하는 것이 필요하다고 나는 생각합니다. 하나는 이 두 영역 사이에는 어떠한 관계도 있을 수 없다고 하는 가설이며, 또 하나는, 거꾸로 모든 수준에 있어 전면적인 상관 관계가 있다고 하는 가설입니다......내 작업 가설은 중간적 입장의 것이며, 어떤 종류의 상(相) 사이에는 어느 정도 수준에 있어서 어떠한 상관 관계를 아마도 발견할 수 있으리라고 하는 것입니다. 그리고 그러한 상이 무엇이며, 그러한 수준이 어디에 있는가를 찾아내는 것이 우리의 일인 것입니다. - 83
I would say that between culture and language there cannot be no relations at all, and there cannot be 100 per cent correlation either. Both situations are impossible to conceive......So the conclusion which seems to me the more likely is that some kind of correlation exists between certain things on certain levels, and our main task is to determine what these things are and what these levels are. - 84

어떤 종류의 상 -> 특정 수준에서 특정 존재들 사이의 상관 관계

예를 들자면, 브라질 내륙 지방의 농민 요리에서 매우 큰 역할을 하고 있는 “구은 것”과 “삶은 것”의 대립이 그것이다(여기서는 고기를 굽는 것은 맛을 감상하기 위한 가공법으로, 고기를 삶는 것은 영양을 섭취하기 위한 가공법으로 여겨지며 양자는 서로 용납될 수 없는 것으로 생각되고 있다). 나아가 “몸을 덥히는 식물/몸을 식히는 식물”, “유질(乳質) 음료/알콜 음료”, “생 과일/발효시킨 과일” 등의 조합이 서로 양립될 수 없는 것으로서 사회 집단 내에서 의식되고 사람들을 규제하는 기능을 가지는 경우가 있다.
이러한 시차적 구조를 규정한 다음, 그것이 문제의 영역에 고유한 것인가, 또는 같은 사회나 다른 사회의 다른 영역에서도(자주 변형된 모양으로) 찾아볼 수 있는 것인가를 생각해 보는 것은 불합리한 일이 아니다. 그리고 만약 그것이 몇몇 영역에서 공통이라는 것을 알면 우리는 문제가 되고 있는 하나의 사회 또는 몇몇 사회의 무의식의 존재 방식에 대하여 어떤 유의의(有意義)한 인자를 파악하였다고 결론을 내려도 무방하리라. - 86
for example, for the opposition between roast and stew, which plays such an important role in the native cooking of the interior of Brazil(roasting being the sensual way, and boiling the nutritive way-and they are mutually exclusive-or preparing meats). There are, finally, certain incompatibilities which are consciously maintained by the social group and which posses a normative value: hot food/ cold food; milky drink/alcoholic drink; fresh fruit/fermented fruit, etc.
Once we have defined these differential structures, there is nothing absurd about inquiring whether they belong strictly to the sphere considered or whether they may be encountered(often in transformed fashion) in other spheres of the same society or in different societies. And, if we find these structures to be common to several spheres, we have the right to conclude that we have reached a significant knowledge of the unconscious attitudes of the society or societies under consideration. - 87

시차적 구조 -> differential structures, 변별적 구조? 차별적 구조?
유의의한 인자를 파악했다?->중요한 지식을 얻었다?

내가 앞서 제시한 것처럼 문제는 전체 사회를 파악하자는 것이 아니라...사회 속에서 서로 비교할 수 있는 수준이나, 비교에 따라 의미를 가지게 되는 수준을 발견하자는 것이다. - 86
Now I have shown that it is never a question of grasping the total society...but rather of discerning the levels which are comparable and thus meaningful. - 87

내 생각을 단순화하여 말한다면 언어 기호는 선천적으로는 자의적이지만 후천적으로는 자의적이 아니다. - 90
To simplify my argument, I will say that the linguistic sign is arbitrary a priori, but ceases to be arbitrary a posteriori. - 91

이처럼 언어 기호의 자의성은 임시적인 것에 불과하다. 기호가 일단 만들어졌다고 하면 한편에서는 뇌의 자연 구조와의 관계에 의하여, 다른 편에서는 다른 기호의 총체 즉 한 언어의 우주 전체-이것은 단면 체계의 형태를 갖는 경향이 있다-와의 관계에 있어서, 기호의 성향은 뚜렷한 것이 되는 셈이다. - 93
The arbitrary character of the linguistic sign is thus only provisional. once a sign has been created its function becomes explicit, as related, on the one hand, to the biological structure of the brain and, on the other, to the aggregate of other signs-that is, to the linguistic universe, which always tends to be systematic. - 94

뇌의 자연 구조-> 뇌의 생물학적 구조?
단면 체계의 형태를 갖는 경향-> 체계의 형태를 갖는?
기호의 성향->기호의 기능?

교통 법규에 있어, 적색 신호와 녹색 신호에 각각의 의미가 부여되어 있음도 역시 자의적인 것이다. 의미를 반대로 정할 수도 있었을 것이다. - 93

Traffic regulations have also arbitrarily assigned differential semantic values to the red and green traffic signals. The opposite choice could have been made. - 94


제6장 민족학에 있어서의 아르케이즘의 개념
The Concept of Archaism in Anthropology


제7장 중부 및 동부 브라질에 있어서의 사회 구조
Social Structure of Central and Eastern Brazil

쌍분 조직의 특성은 결합함과 동시에 대립도 하고 있는 반족간의 상호적인 봉사에 있다. - 120
Dual organization is characterized by reciprocal services between moieties which are, at the same time, associated and opposed. - 124

쌍분 조직-> 양분 조직?
상호적인 봉사-> reciprocal services...상호적인...음...역할? 활동? 서비스?...-.-;;


제8장 쌍분 조직은 실재하는가?
Do Dual Organization Exist?

윈네바고 족이 한때 두 반족으로 나뉘어 각각이 wangeregi 즉 “높은 데 있는 자”와 manegi, 즉 “지상에 있는 자”(이후 더 간략하게 “낮은 자”라 부른다)라 이름 붙여져 있었음은 잘 알려져 있다. 이 반족은 외혼적이며 상호적인 권리와 의무가 규정되어 있고 각각이 다른 반족의 성원의 장례식에 관여하지 않으면 안 된다. - 130
We know that the Winnebago were formerly divided into two moieties, called, respectively, wangeregi, or "those who are above," and manegi, or "those who are on earth" (hereafter, for greater convenience, we shall call the latter "those who are below"). These moieties were exogamous, and they also had clear reciprocal rights and duties. Thus the members of each moiety were required to hold funeral for deceased members of the opposite moiety. - 133

장례식에 관여하지->to hold funeral, 장례식을 열지(치르지)?

그 조직이 너무도 복잡하기 때문에 이 사회 구조 속에서 차지하는 위치에 따라 각 반족의 성원은 둘 중의 어느 한 방식으로 개념화를 행하는 경향을 갖는 것이 된다고 함은, 쌍분 조직과 같이 균형이 잡힌(적어도 외견상으로는) 형태의 사회 구조에 있어서조차 반족과 반족과의 관계는 결코 그렇게 생각되기 쉬울 정도로는 정적이고 상호적이지 않기 때문이다. - 131
They may also correspond to two different ways of describing one organization too complex to be formalized by means of a single model, so that the members of each moiety would tend to conceptualize it one way rather than the other, depending upon their position in the social structure. For even in such an apparently symmetrical type of social structure as dual organization, the relationship between moieties is never as static, or as fully reciprocal, as one might tend to imagine. - 135

트로브리앤드 제도에 있어서는 성과 속, 날것과 불을 거친 것, 독신과 결혼, 남성과 여성, 중심과 주변이라고 하는 대립의 복잡한 체계가 있는 셈이다. - 133
In the Trobriands we see, therefore, a complex system of opposition between sacred and profane, raw and cooked, celibacy and marriage, male and female, central and peripheral. - 137

우리에게 있어 중요한 점은 이 쌍분제 자체가 이중적인 것이라는 데 있다. 어떤 경우 그것은 사회적 그룹 사이, 물리적 세계를 보는 방식의 사이, 도덕적 또는 형이상학적 여러 속성사이의 균형 잡힌 대칭적인 이분법의 결과, 즉-앞에서 쓰인 개념을 좀더 일반화하여 말한다면-직경적인 형태의 구조로서 파악될 수 있을 것으로 생각된다. - 135
The important point for us, is that the dualism is itself twofold. It seems in some cases to be conceived as the result of a balanced and symmetrical dichotomy between social groups, between aspect of the physical world, or between moral or metaphysical attitudes; that is, it seems to be-to generalize somewhat the concept proposed above-a diametric type of structure.

직경적 -> 대립적?

보로로 족의 촌락 구조를 잠깐 생각해 보기로 한다. 중심에 있는 것은 남성의 집이다. 이것은 독신자의 주거이고 결혼한 남성의 집회소이며 여성의 출입은 엄중하게 금지되어 있다...이 오두막에 살고 있는 것은 결혼한 쌍과 그들의 어린이들이다. 혈통은 모계이고 어머니편 거주이다. 따라서 중심과 주변과의 대립은 또한 남성(집단적인 남성의 집의 소유자들)과 여성(주위의 가족 오두막의 소유자들)과의 대립이기도 하다. - 137
Let us briefly recall the structure of the Bororo village. At the center is the men's house...In these huts live the married couples and their children. Descent is matrilineal, and residence matrilocal. Thus the opposition between the center and the periphery is also an opposition between men(owners of the men's house) and women(owners of the encircling family huts). - 142

동부 틴비라 족...동(東)은 동편임과 동시에 중심이며 서는 서편임과 동시에 주변이다. - 143
the Eastern Timbira...the East is at the same time east and center, and the West is at the same time west and periphery. - 147, 149

흔히 반족간의 대립은 보다 미묘한 변증법을 표현하고 있다. 예컨대 윈네바고 족에 있어서도 갖가지 역할이 두 반족에게 할당된다-전쟁과 경찰은 낮은 것 쪽으로, 평화와 조정은 높은 것의 쪽으로. 즉 후자를 규정하고 있는 항상적인 의도에 대하여 전자는 한편으로는 보호, 다른 편으로는 강제라는 애매한 기능을 갖는 셈이다. 거기에다 - 147
Frequently, too, the opposition between moieties expresses a more subtle dialectic; thus, among the Winnebago, the roles ascribed to the two moieties-warfare and policing for those who are below, and the arts of peace and arbitration for those who are above. More explicitly, the latter have a consistent function, while the former have an ambivalent one, consisting of both protection and coercion. - 153

항상적인 의도->일관된 기능?
애매한 기능->상반된 기능?


제9장 주술사와 그의 주술
The Sorcerer and His Magic

따라서 어떤 종류의 주술적 방법의 효과를 의심해야 할 까닭은 없다. 그러나 동시에 주술의 효과는 주술에 대한 신앙을 전제로 하는 것이며 또한 이 신앙이 다음에 기술하는 것과 같이 상호 보완되는 세 가지 모양으로 나타나는 것 역시 분명한 일이다. 첫째로, 주술사의 술(術)의 효험에 대한 신앙이 있다. 다음에, 그가 손을 보아 주는 환자나 그가 못살게 구는 희생자가 주술사 자신의 능력에 관하여 품는 신앙이 있다. 마지막으로 집단적 세론의 신뢰와 요구가 있다. 이것은 말하자면 시시각각으로 종의 인력(引力)이 작용하는 마당을 구성하는 것이며 주술사와 그가 주술을 걸 사람들과의 관계는 이 마당의 내부에 있어 정의되고 위치지워지는 것이다. - 158
There is, therefore, no reason to doubt the efficacy of certain magical practices. But at the same time we see that the efficacy of magic implies a belief in magic. The latter has three complementary aspects: first, the sorcere's belief in the effectiveness of his techniques; second, the patient's or victim's belief in the sorcerer's power; and, finally, the faith and expectations of the group, which constantly act as a sort of gravitational field within which the relationship between socerer and bewitched is located and defined. - 168

신앙->믿음?
종의 인력이 작용하는 마당-> 어떤 중력장과 같은?


제10장 상징적 효과
Chapter Ⅹ    The Effectiveness of Symbols

상징적 효과 -> 상징의 효과? 본문으로 봐서도 효과가 상징적이라기 보다는 상징이 어떤 효과를 가지느냐에 관한 것인 듯

태아를 만드는 무우라는 신령...실제로 난산은 무우가 그의 임무를 넘어 풀바, 즉 장래의 어머니의 “혼(魂)”을 붙잡는 것에 의해 일어난다고 설명된다. - 178
Muu, the power responsible for the formation of the fetus. A difficult childbirth results when Muu has exceeded her functions and captured the purba, or "soul" of the mother-to-be. - 187

난산 때문에 피투성이가 되고 누체들이 그의 의복과 주술의 모자의 빛으로 인지하지 않으면 안 되는 어두컴컴한 “무우의 길”이라는 것은 따라서 이론의 여지없이 환자의 질(膣)인 것이다. 그리고 “무우의 집”이 있는 “흐린 샘”은 분명히 자궁에 해당한다. - 181
“Muu's way" darkened and completely covered with blood owing to the difficult labor, and which the nuchu have to find by the white sheen of their clothes and magical hats, is thus unquestionably the vagina of the sick woman. And "Muu's abode" the "dark whirlpool" where she dwells, corresponds to the uterus - 191

가요는 앓고 있는 기관에 대해 시행되는 심리적 촉진이며 치유는 이 촉진에 의하여 달성되는 것이다. - 182
the song constitutes a psychological manipulation of the sick organ, and it is precisely from this manipulation that a cure is expected. - 192

가요-> 노래?

아무튼 노래는 치료 전부터 시작되었듯 분만 뒤에 끝난다. 전후(前後)에 생겨난 일은 빠짐없이 보고되어 있다. 문제는 실제로 체계화된 전체를 구축하는 것이다. - 187
At any rate, it should be observed that the song ends after the delivery, just as it had begun before the cure. Both antecedent and subsequent events are carefully related. - 197

체계화된 전체를 구축 -> 꼼꼼히 연결?

신화와 해산은 한 쌍을 이루고 있으며 환자와 의사의 2원성이 거기서 끊임없이 찾아진다. 정신분열증의 치료에 있어서는 의사가 작업을 하고 환자가 그 신화를 만들어 낸다. 샤마니즘의 치료에 있어서는 의사가 신화를 제공하고 환자는 작업을 해내는 것이다. - 191
And myth and action form a pair always associated with the duality of patient and healer. In the schizophrenic cure the healer performs the actions and the patient produces his myth; in the shamanistic cure the healer supplies the myth and the patient performs the action. - 201


제11장 신화의 구조
Chapter Ⅺ   The Structural Study of Myth

신화의 구조->신화의 구조적 연구?

신화가 무엇인가를 이해하기 위하여 우리는 진부와 궤변과의 사이 이외의 선택의 가능성을 못 가지는 것일까. -197
In order to understand what a myth really is, must we choose between platitude and sophism? - 207

신화의 체계가 어떤 인물 가령 악의에 찬 할머니에게 중요한 지위를 주고 있을 경우 이러한 사회에서는 할머니들의 태도는 손자녀들에 적대적인 것이라고 설명되리라. 신화는 사회 구조 또는 사회적 제 관계의 반영이라 간주된다. - 197
If a given mythology confers prominence on a certain figure, let us say an evil grandmother, it will be claimed that in such a society grandmothers are actually evil and that mythology reflects the social structure and the social relations. - 207

일견하여 자의적(恣意的)인 이러한 신화는 세계의 다른 여러 지역에 있어 같은 여러 특징을 가지며 흔히 세부까지가 같은 채로 재생된다. 거기에서 문제가 나온다. 만약 신화의 내용이 전적으로 우연적이라면 지구의 끝에서 끝까지 어떻게 하였기에 신화는 이토록 서로 닮은 것일까. 신화의 본성에 속하고 있는 이 근본적 이율 배반을 의식한다는 조건에서만 그 해결을 바랄 수 있다. - 198
this apparent arbitrariness is belied by the astounding similarity between myths collected in widely different regions. Therefore the problem: If the content of myth is contingent, how are we going to explain the fact that myths throughout the world are so similar?
It is precisely this awareness of a basic antinomy pertaining to the nature of myth that may lead us toward its solution. - 208

언어의 의미 기능은 직접 소리 그 자체가 아니라 소리가 서로 결합되고 있는 방식에 이어진다는 것 - 198
it is the combination of sounds, not the sound themselves, which provides the significant data. - 208

소리 그 자체가 아니라 중요한 정보를 제공하는 소리들의 결합

신화적 사고의 특수한 성격을 설명하려고 한다면 우리는 신화가 언어 속에 있으면서 동시에 그 이상의 것이 있다는 것을 밝혀야 할 것이다...소쉬르는 언어 체계와 언어 행위를 구별함으로써 언어가 상호 보완적인 두 측면을 가짐을 나타냈다. 한쪽은 구조적이고 다른 쪽은 통계적이다. 언어 체계는 가역적 시간의 영역에 속하고 언어 행위를 불가역적 시간의 그것에 속한다. - 199
In order to preserve its specificity we must be able to show that it is both the same thing as language, and also something different from it.
This precisely what is expressed in Saussure's distinction between langue and parole, one being the structural side of language, the other the statistical aspect of it, langue belonging to a reversible time, parole being non-reversible. - 209

언어 속에 있으면서 동시에 그 이상의 것 -> 언어와 같기도 하면서 언어와 다른 측면
언어 체계와 언어 행위 -> 기표(랑그)와 기의(빠롤)?

정치적 이데올로기만큼 신화적 사고를 닮은 것은 없다. 현대의 우리 사회에서는 아마 전자가 후자를 대신하고 있을 뿐이리라. - 199
This can be made clear through a comparison between myth and what appears to have largely replaced it in modern societies, namely, politics. - 209

신화와, 현대 사회에서 신화를 대신한 것으로 보이는 정치라고 부르는 것을 비교함으로서 이것은 명백해진다?

그러면 우리가 도달한 잠정적인 모든 귀결을 요약해 보자. 그것은 셋 이다. (1) 신화가 의미를 갖는다면 그 의미는 신화의 구성에 들어오는 개개의 요소가 아니라 신화의 의미가 결부되어 있는 방식에 바탕을 두고 있다. (2) 신화는 언어 종류에 속하며 그 구성 부분을 이루고 있다고는 하나 신화 속에서 쓰이는 언어는 특수한 제 성격을 나타낸다. 이러한 제 성격을 언어 표현의 일반적 수준 위에서밖에는 구할 수 없다. 환언하면 그것들은 다른 무언인가의 언어 표현 속에서 찾을 수 있는 것보다 복잡한 성질의 것이다.
만일 이 세 가지 점을 작업 가설로서라도 인정받을 수 있다면 매우 중요한 두 귀결이 따른다. (a) 모든 언어적 존재와 마찬가지로 신화는 구성단위로 이루어져 있다. (b) 이러한 구성 단위는 언어 구조에 통상 들어 있는 구성 제 단위, 즉 음소(音素), 형태소(形態素), 의의소(意義素)의 존재를 전제로 한다. - 200

To sum up the discussion at this point, we have so far made the following claims: (1) If there is a meaning to be found in mythology, it cannot reside in the isolated elements which enter into the composition of a myth, but only in the way those elements are combined. (2) Although myth belongs to the same category as language, being, as a matter of fact, only part of it, language in myth exhibits specific properties. (3) Those properties are only to be found above the ordinary linguistic level, that is, they exhibit more complex features that those which are to be found in any other kind of linguistic expression.
If the above three points are granted, at least as w working hypothesis, two consequences will follow: (1)Myth, like the rest of language, is made up of constituent units. (2)These constituent units presuppose the constituent units present in language when analyzed on other levels-namely, phonemes, morphemes, and sememes - 210

개개의 요소 -> 고립된 요소?
‘이러한 제 성격’ 앞에 (3) 넣기?

구조주의적 언어학자는 잘 알라고 있는 일이지만 모든 구성 단위는 어떠한 수준에서 분리되더라도 관계로 성립되는 것이다. - 201
it is well known to structural linguists that constituent units on all levels made up of relations. - 211

모든 수준의 구성 단위들은 관계로 이루어진 것





이러한 윤곽은 차례대로 손을 댈 것이 아니라 총체적으로 파악되어야 할 하나의 전체의 여러 요소로서 다루어져야 하는 것이 아닌가 하고. 그럴 경우, 우리가 화음이라고 부르는 것의 원리를 그들은 발견하는 셈이 된다. 관현악의 총보는 하나의 축에 따라 (면에서 면으로, 좌에서 우로) 통시적으로 읽혀야만 뜻을 지니는데, 동시에 또 하나의 상하의 축에 따라 공시적으로 읽혀지지 않으면 의미를 이루지 못한다. 환언하면 동일 수직선상에 위치하는 모든 음부는 하나의 대구성 단위, 즉 관계의 묶음을 이루고 있는 것이다. - 262
What if patterns showing affinity, instead of being considered in succession, were to be treated as one complex pattern and read as a whole? By getting at what we call harmony, they would then see that an orchestra score, to be meaningful, must be read diachronically along one axis-that is, page after page, and from left to right-and synchronically along the other axis, all the notes written vertically making up one gross constituent unit, that is, one bundle of relations. - 212

신화란 그것의 다양성의 총체로 이루어지는 것인 이상 구조 분석은 그들의 전부를 같은 자격으로 고려하지 않으면 안 되리라...이들 다양성의 각각에 관하여 표가 만들어지고 그 표 속에서 각 요소는 다른 표의 대응하는 요소와 비교되도록 배열될 것이다. - 207
If a myth is made up of all its variants, structural analysis should take all of them into account...For each of them a similar chart should be drawn and then compared and reorganized according to the findings - 217

이 구조 분석 방법을 체계적으로 적용한다면 어떤 신화의 기지(旣知)의 모든 다양성을 일종의 치환군(置換群)을 이루는 계열로 대체할 수 있고, 계열의 양단에 놓여지는 다양성은 서로 다른 것에 대해 대칭적이지만 역전된 관계를 나타낸다. 이리하여 일체가 혼돈에 지나지 않았던 곳에 질서의 발단이 도입되고 더 나아가 신화적 사고의 근저에 있는 어떤 논리적 조작을 이끌어 내는 이점이 얻어진다. - 213
By systematically using this kind of structural analysis it becomes possible to organize all the known variants of a myth into a set forming a kind of permutation group, the two variants placed at the far ends being in a symmetrical, though inverted, relationship to each other.
Out method not only has the advantage of bringing some kind of order th what was precisely chaos; it also enables us to perceive some basic logical processes which are at the root. - 223, 224

대칭적이지만 역전된 -> 정반대의 것이지만 대칭을 이루는?
논리적 조작-> 논리적 과정들?